کد مطلب:45314
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:29
آيا انتقاد از ولي فقيه جايز است؟
انتقاد از ولايت فقيه شرعا و قانونا ممنوع نيست ليكن در اين جا چند نكته را بايد در نظر داشت: اولا؛ ولي فقيه نيز در موارد لازم با افراد داراي صلاحيت - به ويژه مسؤولين امور - به شور و مشورت مي پردازد و چه بسا در مواردي رأي ديگري را بر رأي خود مقدم بدارد و اين خود به معناي نقدپذيري است. ثانيا؛ اگر ولي فقيه پس از بررسي نهايي تصميم به امري گرفت شرعا و قانونا رأي او لازم الاجراست و مخالفت عملي جايز نيست. اين مسأله در مورد پيامبر(ص) و اميرالمؤمنين(ع) نيز مصداق داشته است و خداوند به پيامبر(ص) امرنموده است كه: {H{/Bفَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَي اَللَّهِ {w25-29w}{I3:159I}/}H}. اين نه تنها در حكومت اسلامي بلكه در همه نظام هاي سياسي جهان رايج است كه رأي نهايي شده بايد اجرا شود و كساني كه به صورت نظري انتقاد دارند نمي توانند مخالفت عملي نمايند. زيرا جامعه به آنارشيسم و هرج و مرج كشيده شده و هيچ دستورالعملي پشتوانه عملي نخواهد داشت. ليكن مخالفين و ناقدين ضمن التزام و اطاعت عملي آيا نمي توانند رأي خويش را ابراز دارند و انتقاد و مخالفت خود را اعلام نمايند؟ در اين جا سه گونه جواب ممكن است: 1- بلي به طور مطلق در هر موردي و به هر شكلي. 2- هرگز در هيچ مورد تحت هيچ شرايطي و به هيچ شكلي. 3- در مواردي و با اشكال ويژه اي متناسب با رعايت مصالح اجتماعي مي توان ولي در مواردي كه به نحوي به مصالح اجتماعي خدشه وارد سازد و اشكالي كه زمينه ساز سوء استفاده دشمنان بشود نمي توان. زيرا موجب دفع فاسد به افسد است و حرام مي باشد آن هم اگر واقعا اشتباهي در كار بوده باشد نه اينكه صرفا به تخيل ناقد چنين باشد. نظر ما صورت سوم مسأله مي باشد و در اين رابطه هيچ منعي نيست.نقد و بررسي، اَشكال و گونه هاي مختلفي دارد؛ برخي از آنها مفيد و آگاهي بخش و بعضي شكننده و ضربه زننده است. اصل نقد و ارزيابي خردمندانه، هوشيارانه و سازنده مورد نفي نيست، ولي مشكل اساسي يافتن اصولي است كه راه هاي سوء استفاده و تخريب را مسدود و راه نقد رشد و تكامل آفرين را هموار نمايد. در اين رابطه در صورتي كه پيشنهاد خوبي داشته باشيد، مي توانيد به دفتر ايشان در تهران ارسال نماييد.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.